top of page

Ketting & tandwiel vervangen

 

We hebben er voor gezorgd dat het vervangen van de ketting inclusief de tandwielen stap-voor-stap wordt uitgelegd. Let op! XJR Owners Nederland en de members nemen geen enkele verantwoordelijk indien er tijdens het uitvoeren van een klus iets defect of fout gaat.

Stap 1

 

Verwijder de schakelpook.

Stap 2

 

Draai de 3 boutjes van de koppelingspomp los.

Stap 3

 

Verwijder de koppelingscylinder.

Stap 4

 

Draai de 3 boutjes van het deksel los.

Stap 5

 

en verwijder deze....

Stap 6

 

Tik met een beitel de borgplaat weg.

Stap 7

 

Draai met een luchtsleutel de moer van het voortandwiel los. Als je geen luchtsleutel hebt, gebruik dan eengrote ratel en ga op de rem staan bij het losdraaien

Stap 8

 

Slijp met een slijptol een nokje van de ketting af.

Stap 9

 

totdat hij helemaal glad is.

Stap 10

 

Gebruik een kettingpons om het asje uit de ketting te tikken.

Stap 11

 

Nu is de ketting gesplitst en kan hij verwijderd worden.

Stap 12

 

Zet het nieuwe voor tandwiel erop en plaats de borgplaat. Let goed op de vertanding. Als de borgplaat vaker gebruikt is zet er dan een nieuwe op.

Stap 13

 

Hou met één hand de borgplaat op zijn plek en draai de moer handvast aan.

Stap 14

 

Draai de twee bouten van de remklauw los en verwijder deze.

Stap 15

 

Los de voorste bout van de reactiestang. De achterste moet je losdraaien en verwijderen.

Stap 16

 

Draai de wielas los en verwijder het achterwiel.

Verwijder het tandwiel en plaats de nieuwe

Stap 17

 

Trek de moeren aan met een momentsleutel.

Aanhaalmoment: 60Nm

Stap 18

 

Voor een langere levensduur van de keringen is het verstandig om het oude vet eruit te halen en nieuwe vet erin te doen.

 

Verwijder voorzichtig met een schroevendraaier het oude vet.

Stap 19

 

Smeer de keringen in met nieuw vet.

Stap 20

 

Trek de nieuwe ketting over de achterbrug en het voortandwiel en onder de achterbrug door weer naar achteren. 

Pak de schakel, doe de o-ringen erop en vet het goed in.

Stap 21

 

Doe de schakel door de ketting en plaats de o-ringen.

Stap 22

 

Monteer het plaatje en druk deze goed aan zodat de asjes uitsteken.

Doe dit niet te strak, de ketting moet nog soepel kunnen bewegen.

Stap 23

 

Klink dan de ketting met een kettingpons.

 

Het wordt ook wel eens gedaan met twee hamers. Dat is echter niet aan te bevelen omdat je dan nooit weet hoe goed de schakel is geklonken.

En dan is de schade niet te overzien....

 

Stap 24

 

Zo is hij goed geklonken...

Stap 25

 

Monteer het achterwiel.

 

Tip:

plaats een houten balkje of iets dergelijks onder het achterwiel. Zo is het achterwiel gemakkelijk op hoogte te brengen.

Stap 26

 

Plaats de reactiestang terug, maar draai de bouten nog niet vast. Dit moet je pas doen als de ketting goed gespannen is.

Monteer de remklauw weer en draai de bouten aan met de momentsleutel.

Anhaalmoment: 40Nm

Stap 27

 

Trap de achterrem in en draai de moer van het voortandwiel vast met de momentsleutel.

Aanhaalmoment: 85Nm

Stap 28

 

Buig de borgplaat om met een tang en klop deze goed tegen de moer aan.

Stap 29

 

Plaats het deksel over het voortandwiel terug. In het deksel zit een naaldlager voor de schakelas. Vet deze goed in. 

Aanhaalmoment voor de boutjes is 10Nm.

Plaats de koppelingspomp terug. Aanhaalmoment: 10Nm

Monteer de schakelpook: 10Nm

Span de ketting zoals omschreven op de pagina "Ketting spannen"

bottom of page